Ukupno 69.726 osmaka u Srbiji polagalo završni ispit iz srpskog, odnosno maternjeg jezika. Na metafori iz „Đulića“ mnogi pogrešili, najviše muke zadala poslednja četiri pitanja
PRVI dan male mature prošao je bez nepravilnosti, a učenici koji su polagali test iz srpskog, odnosno maternjeg jezika kažu uglavnom da pitanja nisu bila previše teška. Zadaci su đacima veoma ličili na probni test, koji su polagali u aprilu, a najviše muke zadala su im poslednja četiri pitanja. U stihovima iz „Đulića“ Jovana Jovanovića Zmaja, u 16. zadatku, mnogi nisu umeli da prepoznaju da je „cvetak“ upotrebljen kao metafora za pesme koje pesnik stvara.
Pitanja 18, 19 i 20 bila su povezana, a zadatak je zapravo bio jedan – da učenik u nekoliko rečenica odgovori na pitanja u vezi sa pripovetkom „Panorama“ Ive Andrića. Onda je ocenjivan kao tri pitanja, tako što je bod u 18. nosio celovit i logičan odgovor, bod na 19. nosile su gramatički ispravne rečenice, a bod na 20. pitanju – poštovanje pravopisa.
Nastavnici kritikuju to što su se kao pravopisne greške uzimale u obzir samo one koje su navedene „u ključu“, a sve ostalo moglo je da bude i „nepismeno“, a da učeniku donese bod.
– Model testa je bio isti kao i na probnom, pa su čak bila slična i poslednja tri pitanja, koja se razlikuju po tipu u odnosu na prethodne završne ispite. Bilo bi dobro da je više otvorenih pitanja, da deca sama upisuju odgovore, jer se tako smanjuju šanse za prepisivanje – smatra Dragana Milosavljević, nastavnica srpskog jezika. – Pitanje o Đuri Daničiću i njegovom „Ratu za srpski jezik i pravopis“ bili su gotovo identični – sedmo na probnom i deseto na završnom ispitu.
A svima koji prepisuju i dopisuju rešenja u testove ministar prosvete Mladen Šarčević, koji je u sreduposetio đake koji su malu maturu polagali u OŠ „Branko Ćopić“, poručio je da će pokrenuti „lov na veštice“. Naglasio je da ne misli na decu, već na odrasle. Analiza prošlogodišnjeg završnog ispita pokazala je da na 30 odsto testova postoje nepravilnosti u pregledanju – priznavani netačni odgovori, dopisivani tačni, prepravljani postojeći… Isto se dešavalo i ranijih godina, ali do sada niko nije kažnjen zbog toga.
– U većem delu Srbije na 30 odsto testova je nešto dopisivano rukopisom koji nije dečiji, drugom hemijskom i to su radili odrasli. U pojedinim delovima to je slučaj sa više od 50 odsto testova i to više nije tajna – rekao je ministar Šarčević. – Prošle godine sam došao 11. avgusta, i zato niko nije kažnjen, ali ove godine to neće biti slučaj. Ovo je moja odgovornost i ne bežim od nje.
Ministar je rekao da u situaciji kada se procenjuje da je svega 30 odsto zaključenih ocena realno, bar matura mora da bude ozbiljna.
Prepravljanje testova i lažno prikazivanje uspeha đaka, o kojima je ministar govorio, uz činjenicu da je 40 odsto učenika osmog razreda odlično i još toliko vrlodobro, dovode zapravo do situacije u kojoj rangiranje gubi smisao. Ako svi imaju četvorke i petice i nerealno mnogo bodova na testu, ne mogu se realno rangirati po školama.
Osim iz srpskog jezika i književnosti, učenici su polagali test na još sedam maternjih jezika – albanskom, mađarskom, rusinskom, rumunskom, hrvatskom i slovačkom, a prvi put ove godine i na bosanskom jeziku. Ukupno je polagalo 69.726 osmaka. Paketi sa testovima na vreme su i bezbedno stigli i na Kosovo i Metohiju.
Nema komentara