34. LILLY JUNIOR Dečiji sajam biće održan 18. i 19. maja 2024. godine u TC GALERIJA u Beogradu

Deco, u virtuelnom svetu oprezno koliko i u realnom

Najvažnija poruka tokom „IT karavana“ bila je da deca treba da se ponašaju u virutelnom svetu isto onako oprezno, koliko bi se ponašali u realnom životu

 Čak 11 odsto roditelja naglasilo je da su njihova deca putem interneta dolazila u kontakt sa nepoznatim ljudima, a 30 odsto njih reklo da su njihova deca bila izložena nekim neprimerenim sadržajima na internetu, rezultati su kampanje „IT karavan 02“ Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Takođe, 11 odsto dece bilo je žrtva vršnjačkog nasilja, a samo 17 odsto roditelja smatra da poseduje digitalne kompetencije koje im omogućuju da na neki način zaštite svoje dete, ili primene mere zaštite.

Najvažnija poruka tokom „IT karavana“ bila je da deca treba da se ponašaju u virutelnom svetu isto onako oprezno, koliko bi se ponašali u realnom životu i kao što ne bi na ulici verovatno razgovarali sa nepoznatima, tako ne treba da razmenjuju informacije i fotografije sa nepoznatima na društvenim mrežama.

Kako je naglasila državni sekretar Ministarstva trgovine Tatjana Matić, prezentujući rezultate kampanje njenog ministarstva, potrebna je kontinuirana edukacija dece, sa stalnim ukazivanjem na opasnosti kojima su izloženi, ali, takođe, neophodna je i edukacija i roditelja i nastavnika, kako bi mogli da ih kontrolišu, jer, vrlo često, deca su informatički mnogo pismenija od roditelja i nastavnika.

„Ove godine IT karavan bio je u 13 gradova, veliki broj dece je prošao, skoro 6.000, u 17 osnovnih škola koje su bile uključene u kampanju, a 90 nastavnika imali prilike da učetvuju“, rekla je Matić, navodeći da je ideja o bezbednosti dece na internetu i neophodnosti edukacije nastala 2010. od kampanje „Klikni bezbedno“.

U međuvremenu, smatra Matić, mnogo toga se promenilo, opasnosti na internetu postale su brojne i svakodnevne, tako da je država rešila da se na instituconalni način izbori sa tim problemom.

Najavljujući novi IT karavan za sledeću godinu, Matić kaže da je do sada prvenstveno taj karavan bio usmeren na decu, kojima je želja pokazati da opasnosti postoje, a da će novi karavan, pored dece, biti posvećen i roditeljima, koji, kako ističe, imaju ogromnu potrebu da se informišu i da saznaju na koje načine mogu da zaštite dete od opasnosti.

Glavni policijski inspektor Odeljenja za borbu protiv visokotehnološkog kriminala MUP-a Tatjana Đurašković naglasila je da su, tokom IT karavana, policijski službenici prezentovali deci opasnosti kojima su izloženi prilikom korišćenja interneta, društvenih mreža, a da je akcenat stavljen na način komuniciranja posebno preko „Fejsbuka“ i „Instagrama“, koje su, kako kaže, najzastupljenije mreže među našom decom.

„Deci su dati korisni saveti kako da bezbedno koriste internet, društvene mreže, kao i na koji način, ukoliko dođe do problema, kako ga prepoznati i kome se obratiti, a predočeno im je do kakvih problema može doći ako objave svoje fotografije, kada komuniciraju sa nepoznatim ljudima i kroz praktične primere iz svakodnevne policijske prakse, pokazano im je kako mogu postati žrtve“, rekla je Đurašković.

Upravo ti primeri iz policijske prakse, navodi Đurašković, deci su bili najinteresantniji, a ona su pokazala da znaju potencijalne opasnosti, ali i da nisu bila svesna realnih opasnosti kojima su bili izloženi u komunikaciji sa nepoznatim ljudima na internetu.

„Potrebna je kontinuirana edukacija dece, sa stalnim ukazivanjem na opasnosti kojima su izloženi. Ali, potrebno je edukovati i roditelje i nastavnike, kako bi mogli da ih kontrolišu, jer, vrlo često, deca su informatički mnogo pismenija od roditelja i nastavnika“, rekla je Đurašković.

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija sprovelo je kampanju „IT karavan 02“ od 12. aprila do 25. maja ove godine i prezentacijama o zaštiti od digitalnog nasilja i drugih oblika zloupotrebe dece na internetu prisustvovalo je oko 5.500 učenika i oko 90 nastavnika iz 17 osnovnih škola iz Novog Pazara, Pirota, Niša, Zaječara, Kraljeva, Užica, Čačka, Valjeva, Kragujevca, Subotice, Novog Sada, Pančeva i Sombora.

Deo kampanje realizovan je na gradskim trgovima, gde su građanima promovisani programi za razvoj informacionog društva

Apostrofiranih pet loših strana interneta za decu su- vrebanje od strane predatora koji se lažno predstavljaju i privlače decu tako što navodno dele sa njima ista interesovanja i potrebe, izloženost netačnim, neprimerenim i štetnim sadržajima, zloupotreba podataka, narušavanje privatnosti i širenje mržnji i uvreda, izolovanost od stvarnog sveta, zavisnost od interneta.

IT karavan podržali su Ministarstvo prosvete, organizacija „Save the children“, „Majkrosoft“, Fondacija Tijana Jurić, udruženje „Edulab“, Istraživačka stanica Petnica.

 

Izvor:  Vecernje novosti

Nema komentara

Оставите одговор

To Top