NOV TERMIN ODRŽAVANJA 35. LILLY JUNIOR DEČIJEG SAJMA JE 28. i 29. Septemar 2024. godine

Kako roditelj može pomići detetu da bude uspešno?

Moram pronaći obrazovanu ženu koja će mi pomoći da na našoj vlastitoj deci dokažemo da se geniji ne rađaju, nego stvaraju – odlučio je mađarski pedagog Laslo Polgar. I pronašao je takvu ženu, oženio je, dobili su tri kćeri i stvorili od njih genije.
Odlučili su da devojčice neće dati u školu, da će ih sami odgajati i da će od njih napraviti šahovske genije. Polgar je sasvim prosečno igrao šah, a njegova žena o šahu nije imala ni pojma. Zašto su odabrali baš šah? Polgar je to objasnio ovako: „Da smo odabrali stvoriti od kćeri genijalne umetnice, ljudi bi raspravljali jesu li njihova dela doista svetska klasa ili nisu. Uspeh u šahu, međutim, objektivan je lako merljiv. Zato smo odabrali šah.“Polgarri su uspjeli u svome naumu: sve su tri kćeri postale velemajstorice i najbolje šahistice sveta, a najmlađa (Judit) proglašena je najboljom šahisticom svih vremena. „Neopisivo me nerviralo kad su mi nakon pobeda mojih kćeri prilazili drugi roditelji i čestitali mi na tako bistroj i talentiranoj deci. Bistrina i talent ne stvaraju genija, genija stvara vežba i podsticajno okruženje“. Treći čarobni sastojak u stvaranju genija nije odao Polgar, nego njegove kćeri: nisu nas prisiljavali da igramo šah. Samo su učinili da smo fascinirane šahom. Strastveno fascinirane… u svim sobama su bile knjige o šahu, zidovi prekriveni prikazima velikih otvaranja i zanimljivih šahovskih problema, šah je bio naša avantura, čarobni svet u kojem smo obožavale živeti.“

Tu strastvenu fascinaciju šahom osetit ćete u videu Susan Polgar (najstarija sestra), koja danas vodi svoju šahovsku školu u Njujorku. Video je divan primer kako nekoga zaljubiti u to što ga poučavaš, uvući u avanturu, stvoriti čaroliju i navesti ga da zamišlja, razmišlja, planira, kombinira…

Svi možemo biti uspešni u onome čime se bavimo dajemo li prednost trudu, a ne urođenim sposobnostima. Neuroznanstvenici imaju vrlo uverljive dokaze o delotvonome uticaju vežbanja na razvoj našega mozga. I psiholozi imaju svoje dokaze. Jedan od najpoznatijih testova kojima su nastojali otkriti tajnu genijalnosti sestara Polgar bio je onaj u kojem su Judit (najmlađu sestru) zamolili da na 3 sekunde pogleda ploču ispunjenu šahovskim figurama i zapamti sve figure i njihov razmeštaj. Uspela je svaki put kad su figure bile nameštene u neke strateške pozicije. Međutim, nije joj uspelo zapamtiti njihove pozicije kad su figure bile nasumice razmeštene na ploči. Iz svega toga, izvukli su zaključke o finoj razlici u načinu ponašanja i razmišljanja na putu dugogodišnjeg marljivoga vježbanja kojim prosječno dijete postaje genijalac.

Priča o porodici Kostelić slična je po mnogočemu priči o Polgarima. I Ante Kostelić bio je uveren da snažnim i pravilnim treningom od svoje djece može stvoriti svetske prvake. Izračunao je da njegova deca (da bi izrasli u skijaške genijalce) moraju godišnje najmanje 200 dana trenirati na snegu. Budući da nije imao novaca za smeštaj u hotelima na skijalištima, cela je porodica noćima spavala u snegu na minus 20 kako bi deca danju mogla trenirati.

I opet su ista tri sastojka dovela do uspeha: podsticajno (porodičnoo)okruženje i strast koja je decu iznutra motivisala da uporno i marljivo vežbaju, koja je Janici i Ivici pomogla da se takmiće i pobjeđuju čak i onda kad su lekari bili sasvim sigurni da to zbog teških ozleda i komplikovanih operacija više nije moguće.

U svakome od nas postoji neki naš lutalački i neki naš sedilački dio. Onaj lutalački čezne za avanturom, radoznao je, nezavisan, iskustven, intuitivan, okretan i kreativan, a pokreću ga strasti i emocije, izvori naše unutarnje motivacije. Onaj sedilački deo nas čezne za redom, za pravilima, sigurnošću, racionalan je, oslanja se na naučena znanja i veštine. Taj je dio nas izvanjski motivisan.

Najvažniji posao učitelja koji želi odgojiti genija jest paziti na ravnotežu: podstaknuti u jednakoj meri oba učenikova dela. Pritom mora budno paziti da ne zarobi lutalicu, a da istovremeno onog sedilački raspoloženoga lukavstvom namami iz zone sigurnosti u avanturu. I to je zapravo to: kad se i lutalica i sedilac u nama probude i udruže, nema toga što ne možemo učiniti… svakako, ako dovoljno vežbamo i ne odustanemo prerano.

Dobra je vijest: U svakome od nas čuči genijalac. Tri loše vijesti su: Nema na brzaka. Nema kratica. Nije lako.

 

Izvor:  Zelena ucionica

Nema komentara

Оставите одговор

To Top