NOV TERMIN ODRŽAVANJA 35. LILLY JUNIOR DEČIJEG SAJMA JE 28. i 29. Septemar 2024. godine

Onlajn školovanje za osnovce i srednjoškolce

Prema sadašnjoj regulativi, pravo na nastavu posredstvom interneta učenici imaju samo u izuzetnim slučajevima – Mnoge škole imaju opremu za ovaj moderan vid učenja, ali često izostaje podrška direktora i psihološko-pedagoške službe

Iako učenje na daljinu odavno postoji na fakultetima u Srbiji, u svetu su virtuelne učionice odavno deo i školske prakse. Kod nas samo u pojedinim školama i pojedini nastavnici primenjuju ovaj moderan vid nastave, ali bi sve to trebalo da se promeni do idućeg 1. septembra.

Snežana Marković, pomoćnik ministra prosvete za srednje obrazovanje, objašnjava da se priprema zakonska regulativa za učenje na daljinu u osnovnim i srednjem obrazovanju i da će već od naredne školske godine biti pokrenuto nekoliko pilot-projekata.

– Još imamo nedoumice oko toga da li će pravo na učenje na daljinu imati svi ili samo oni đaci koji ispunjavaju određene uslove, koje škole to mogu da rade, da li će se tako predavati smo pojedini predmeti ili svi, za koje obrazovne profile će biti dozvoljena ova mogućnost, da li će roditelji imati pravo da biraju šta će njihova deca da uče putem interneta, kako će se voditi evidencija i slično – nabraja Snežana Marković.

Ona ističe da će deo šire stručne debate svakako biti i pitanje da li će se formirati onlajn škola na nacionalnom nivou ili će škole samostalno da organizuju učenje na daljinu. Za sada nisu definisani ni kriterijumi koje će „onlajn nastavnici” morati da ispunjavaju, kako vrednovati učinak i na koji način sprečiti lažiranje na ispitima.

– U svetu postoje metodi kojima se obezbeđuje regularnost onlajn ispita i nema potrebe da tu izmišljamo nešto novo. Sinhrona komunikacija sa video-konferencijom može da bude jedna od opcija. Takođe je veoma važno da se onlajn kurs ne zasniva samo na čitanju tekstova i gledanju slajd prezentacija i testova, već da se iskoriste sve mogućnosti multimedija i saradničkog rada nastavnika i učenika – objašnjava naša sagovornica.

Čim bude završen nacrt, stručna javnost će moći da komentariše rešenja oko kojih postoje dileme ili više opcija, jer, dodaje, u Ministarstvu prosvete ne žele da rade iza zatvorenih vrata i u uskom krugu, pošto je ovo veoma ozbiljan posao i može da ima mnogo negativnih posledica ako se loše uradi.

Kakva je trenutno situacija u zakonu i u školama? Kod nas škole formalno, od 2013. godine imaju zakonsko pravo da organizuju onlajn nastavu, ali su izostali paragrafi koji tu oblast treba precizno da regulišu. Mnoge škole imaju svoje platforme za učenje na daljinu u koju su uključeni oni koji to žele, za šta je neophodna podrška direktora i psihološko-pedagoška služba. Ali često postoji i nerazumevanje školske uprave, pa pojedini nastavnici ostaju usamljeni u pokušaju osavremenjivanja nastave, jer, kako navode u žalbama upućenim ministarstvu, takav njihov rad kolegama deluje „sumnjivo“.

Aktuelni Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju roditeljima i starateljima đaka daje slobodu da biraju da li će učenici pohađati nastavu putem interneta ili kod kuće, što u slučaju osnovaca treba koristiti samo izuzetno, zbog uloge škole u socijalizaciji. Srednjoškolcima je ovaj vid učenja daleko potrebniji, pogotovu sportistima, umetnicima i ostalim talentovanim učenicima, kojima zbog takmičenja, treninga ili vežbi manje odgovara klasična nastava. Međutim, zakon koji se odnosi na srednjoškolce rigorozniji je i dozvoljava im učenje na daljinu samo kada su bolesni, ukoliko su osobe sa invaliditetom ili žive daleko od škole, u besputnim krajevima. Ali ukoliko matična škola nema sredstva za takav vid učenja, mogućnost koju pruža zakon ostaje samo slovo na papiru.

– U Srbiji ima mnogo nastavnika koji se bave učenjem na daljinu, ali koje zakon ne prepoznaje kao redovno učenje. U svakoj školi radi barem jedan nastavnik koji onljan učenje koristi kao dopunu redovnoj nastavi, zadaje domaće zadatke ili vodi sekciju putem interneta. Zahvaljujući „Majkrosoftovom” programu „partner u učenju“ formirana je mreža nastavnika koji su se osposobili za ovaj vid učenja i njihov broj je svakoga dana sve veći – kaže pomoćnica ministra.

 

Izvor: Zelena ucionica

Nema komentara

Оставите одговор

To Top