NOV TERMIN ODRŽAVANJA 35. LILLY JUNIOR DEČIJEG SAJMA JE 28. i 29. Septemar 2024. godine

Psihomotorni razvoj jednogodišnjaka

Saznajte koje psihomotorne razvojne norme bi roditelji trebalo da prate u periodu od 12. do 16. meseca bebinog života…
Za vreme trinaestog meseca vaša beba treba samostalno da održava ravnotežu u stojećem položaju i može da izvede desetak koraka uz proširenu površinu oslonca i podignute ručice. Može da čučne i vrati se u stojeći položaj držeći se jednom rukom za siguran oslonac.

Tokom četrnaestog meseca usavršavaće motorne obrasce usvojene u predhodnom periodu kroz niz pokušaja sa tendencijom smanjenja pogrešaka.

U petnaestom mesecu dete treba samostalno da hoda uz diskretno proširenu površinu oslonca i podignute ruke. Samostalno može da čučne i da se vrati u stojeći položaj. Može da ide uz stepenice u četvoronožnom položaju puzeći.

U šesnaestom mesecu dete će usavršavati sve one motorne obrasce koje je usvojilo u predhodnom periodu kroz niz pokušaja ali sa sve manje pogrešaka.

Ja znam da pišem!
Kada je u pitanju aktivnost gornjih ekstremiteta u ovom periodu dete će se opredeliti radije za igru sitnijim igračkama koje može precizno da hvata i nepogrešivo da ih stavlja u posudu. Manju kocku precizno stavlja u veću. Ako obratite pažnju primetićete da dete koristi češće jednu ruku. U četrnaestom mesecu rado se igra predmetima jasne forme i različite veličine pri tom ih vešto sleže dve po dve po obliku ili veličini. Zainteresovano je i za igru olovčicama i papirom: imitira pisanje. Tokom petnaestog meseca može da složi tri kocke u vertikali. I dalje se rado igra olovkama i papirom (olovkom para po papiru „kao da piše“). U šesnaestom mesecu različite oblike uspeva da stavi u odgovarajući ram.

Čujem, vidim, prepoznajem
Kada je razvoj perceptivnih sposobnosti u pitanju u ovom periodu dete sve diferenciranije i detaljnije razaznaje predmete. U procesu učenja prepoznaje ih pojedinačno u svojoj okolini i na slici (igračke, životinje, predmete u kući). Sve jasnije i brže može da lokalizuje izvor zvuka.

Razvoj glasovne komunikacije
Želim toooo!
U razvoju glasovne komunikacije u periodu od trinaestog do šesnaestog meseca, dete svoje potrebe izražava glasovno. Ono intenzivno koristi reči koje zna vrlo često ih ponavljajući. Tokom petnaestog meseca koristi najčešće po jednu reč ali svesno i ciljano, a tokom šesnaestog meseca povezuje reč i gest – govoreći “daj” pruža ruku.

Emocionalni razvoj i socijalizacija
Mama, ne idi!
Kada je u pitanju emocionalni razvoj i socijalizacija, ovo je period kada se vaše dete plaši nepoznatih ljudi i nepoverljivo je prema njima. Ima prenaglašen strah od odvajanja od bliskih osoba a poznatim licima se raduje.

Šta bi roditelji trebalo da urade
Ako vam se čini da vaše dete ne ispunjava jednu ili više od jedne razvojne norme treba da se obratite pedijatru. Nekad takva razvojna zakašnjenja ukažu na problem a najvažnije je prepoznati ga što ranije ukoliko postoji. Što ranije počne da se rešava problem mnogo su veće šanse da će se uspešno rešiti i da će vaša beba sustići svoje vršnjake i imati dobar temelj za zdrav dalji rast i razvoj.

 

Mr sc. Sandra Ilanković, defektolog

 

Izvor:  Zelena ucionica

 

Nema komentara

Оставите одговор

To Top